Excelență, emoții, emulație de idei și bucurie la susținerea tezelor de masterat la Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău, Republica Moldova
- Scris de Administrator
- Publicat în Actualitatea
Programul de studii Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice a fost absolvit cu succes de toți masteranzii.
45 de profesori din România au participat la examenul de susținere a tezelor de masterat la Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău, Republica Moldova, care a avut loc la data de data de 7 iunie 2025.
Comisia de evaluare a tezelor de masterat a fost formată din cadre didactice universitare înalt calificate, specialiși notorii din domeniile educațional, științific din Republica Moldova: Adrian Ghicov, doctor habilitat, conferențiar universitar; Aliona Zgardan-Crudu, doctor în filologie, conferențiar universitar; Olga Boz, doctor în filologie, conferențiar universitar; Vlad Caraman, doctor în filologie, conferențiar universitar; Angela Mardari, doctor în pedagogie.
Studiile universitare de masterat s-au desfășurat sub forma învățământului cu frecvență, în perioada 2023-2025, la clasa lui Adrian Ghicov, doctor habilitat, conferențiar universitar, în cadrul Facultății de Filologie și Istorie, în domeniul general de studii Științe ale Educației, programul de studii ,,Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice”, catedra de Limba și literatura română, Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă” din Chișinău, coordonată de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.
Profesorii universitari titulari de cursuri au fost: Adrian Ghicov, Aliona Zgardan-Crudu, Olga Boz, Marcela Vâlcu, Olga Răileanu, Mariana Marin, Lucia Cepraga, Svetlana Bîrsan.
Masteranzii au studiat disciplinele Filosofia şi axiologia educaţiei, Raţiunea şi acţiunea transdisciplinarităţii în ştiinţele educaţiei, Metodologia transdisciplinarităţii în perspectivă STEM, STEAM, STREM, Transversalitatea competenţei de comunicare didactică, Transdisciplinaritatea discursului pedagogic, Strategii didactice aplicate transdisciplinar, Atitudinea, ca mandat al transdisciplinarităţii, Tehnologii digitale în context transdisciplinar, Proiectarea şi testarea transdisciplinarităţii, Evaluarea transdisciplinarităţii, Literatura şi artele conexe: abordare transdisciplinară, dar și științele, credințele și viața.
Obiectivele urmărite prin parcurgerea programului de masterat au fost extinderea cunoştinţelor în domeniul didacticii disciplinelor socioumanistice și al disciplinelor reale, în perspectiva inter- şi transdisciplinarităţii, şi testarea recentelor inovaţii în domeniul strategiilor/tehnologiilor didactice actuale, în vederea formării competenţelor de aplicare a acestora în activitatea didactică.
În cadrul programului de studii Trans-/interdisciplinaritate și tehnologii didactice, masteranzii si-au format noi competențe. Printre acestea se numără următoarele:
− determinarea reperelor conceptuale trans- şi interdisciplinare comune ale metodologiilor de predare ale disciplinelor din ariile socioumanistice și științe;
− definirea fenomenului transdisciplinar şi interdisciplinar, sub aspect didactic;
− asimilarea noţiunilor/concepţiilor reperelor teoretice de bază ale noilor tehnologii didactice;
− familiarizarea cu experienţele internaţionale în didactica disciplinelor socioumanistice și a științelor reale;
− integrarea proceselor şi fenomenelor postmoderne din practicile de predare-învățare-evaluare a disciplinelor socioumanistice, a științelor reale în perspectivă trans- şi interdisciplinară;
− implementarea reperelor conceptuale trans- şi interdisciplinare în proiectarea activităţii didactice la disciplinele socioumanistice și la cele din aria științelor reale;
− aplicarea noţiunilor/concepţiilor/reperelor teoretice de bază ale noilor tehnologii didactice în proiectarea şi organizarea procesului educaţional la zi;
− demonstrarea competenţelor de proiectare, implementare şi prezentare a proiectelor conceptuale și tehnologice creative, inovative, personalizate, concepute în cheie inter- și transdisciplinară;
− abordarea pragmatică a conţinuturilor metodologice şi determinarea gradului de aplicabilitate al aspectelor teoretice descoperite în procesul studiului individual la program;
− experimentarea rezultatelor cercetărilor din domeniul inter-/transdisciplinar în practica didactică proprie;
− realizarea unor cercetări didactice din perspectivă trans- şi interdisciplinară la disciplinele socioumanistice, în conexiune cu celelalte discipline din Planul-cadru de învățământ;
− elaborarea suporturilor didactice inovatoare prin valorificarea viziunilor trans- şi interdisciplinare, a tehnologiilor didactice tradiționale și digitale;
− implementarea noilor viziuni didactice şi valorificarea noilor competenţe în activitatea profesională;
− analiza conţinuturilor educaţionale din domeniile socioumanistice și al științelor reale, care prezintă deschideri trans- şi interdisciplinare;
− prezentarea propriului mod de înţelegere a noilor viziuni şi concepte metodologice la disciplina de specialitate;
− analiza conţinuturilor curriculare din domeniul profesat, în vederea sistematizării şi aplicării specificaţiilor cu privire la componenta trans-/interdisciplinară sub aspect științific și metodologic;
− identificarea unor potenţiale arii problematice şi a soluţiilor pentru aplicarea eficientă a noilor tehnologii didactice în procesul educațional;
− realizarea activităţii de cercetare independentă a problemelor detectate în domeniul de activitate profesională;
− utilizarea cunoştinţelor teoretice şi practice specializate în diverse situaţii profesionale din perspectiva didacticilor particulare;
− manifestarea unei atitudini deschise şi flexibile faţă de schimbările în domeniul profesat, în concordanţă cu ritmul dezvoltării generale și personale;
− autoevaluarea obiectivă şi analiza critică a competenţelor formate; organizarea procesului de evaluare a propriilor reuşite profesionale prin prisma altor categorii de beneficiari implicați (elevi/studenţi/colegi/manageri/lideri/agenți economici ş.a.);
− realizarea comunicării eficiente, ca mijloc de ameliorare a situaţiilor de conflict, prin criteriile de succes ale discursului pedagogic trandisciplinar;
− dezvoltarea competenţei de comunicare didactică eficientă în cadrul domeniului specializat, de exprimare într-o manieră clară şi corectă din punct de vedere lingvistic/retoric/etic etc., oral şi în scris, în diverse contexte socioculturale şi profesionale, a atitudinilor, ca mandat al inter-/trandisciplinarității pedagogice;
− demonstrarea capacităţii de receptare eficientă în cadrul comunicării didactice/manageriale de a răspunde adecvat la solicitările exprimate în limbaj profesional;
− asimilarea şi aplicarea diverselor tehnici şi registre de comunicare didactică, managerială, socială, ştiinţifică, atitudinală etc.;
− comunicarea adecvată în procesul de ameliorare a situaţiilor de criză a cunoașterii la nivelul mentalității practice, în raport cu dimensiunile cross-curriculare ale planurilor de studii;
− optimizarea procesului de învăţare instituţionalizată şi individuală, prin asimilarea diverselor strategii adaptate propriului stil de autoformare, prin strategia globală a mentalității deschise;
− identificarea resurselor necesare pentru studierea didacticii disciplinelor socioumanistice și reale, analiza şi sinteza informaţiei necesare demersului de autoformare;
− autoreglarea şi asumarea responsabilităţii pentru propria învăţare şi pentru un parcurs de formare profesională continuă, într-o manieră ce ar putea fi, în mare măsură, autodirijată sau autonomă;
− autoadministrarea propriului parcurs de formare profesională continuă, în perspectiva comportamentului inter-/transdisciplinar responsabil, autonom și creativ.
Materanzii care au susținut teza au fost: Andrei Georgiana, Berejnic Amelia Liana, Butar Ana-Maria, Coman Alexandra, Dincă Andrei Gabriel, Drujescu Dorina, Drujescu Marius-Claudiu, Enache Daniela- Jenica, Enăchescu Cristina Elena, Florescu Ecaterina Francisca, Johnson-Pop Alina Mihaela, Petroșel Elena Ramona, Constantin Ana Maria, Picler Sanda Florina, Pipoi Andrada, Oancea Magdalena Violeta, Stan Gabriela,
Trăistaru Nicoleta Veronica, Mămăligan Maria Cristina, Ricu Alina-Alexandra, Anghel Liliana Nicoleta, Goteleț Mădălina, Bădescu Daniela, Neagu Roxana Florentina, Ștefan Aurora Ștefana Dana, Despa Florentina, Ștețco Sara, Trușcă Gianina Elena, Știrbu Ana Maria Silvia, Hîncu Ileana, Mohorea Corina, Yakupoglu Cristina, Petre Valentina, Badea Gica, Niculae Mari, Niculescu Diana, Gherghe Ioana, Bejan Camelia, Morris Ana, Babii Florentina, Omerali Laura, Micu Mihaela, Băleanu Mirabela, Mammadov Roxana, Robu Cornelia.
Absolventul de master are numeroase posibilități de reorientare profesională, în urma susținerii cu succes a tezei. Specialistul pregătit în cadrul programului de masterat Inter-/Transdisciplinaritate şi strategii didactice poate activa în:
− instituţii de învăţământ general, în calitate de profesor de disciplina socioumanistică în care este specializat, metodist, manager;
− centre specializate în servicii educaţionale, în calitate de profesor de disciplina socioumanistică în care este specializat, asistent didactic, metodist, manager;
− direcţii teritoriale de învăţământ, în calitate de specialist-coordonator, metodist; specialist-principal metodist; specialist-metodist, şef al cabinetului metodic, responsabil pentru procesul educaţional în învăţământul gеnеrаl;
− ministеrеlе de resort, în calitate de consultant în domeniul învăţământului general;
− alte tipuri de instituţii/organizaţii care solicită servicii în domeniul educaţional, centre de instruire etc.
Articole recente - Administrator
- Lansare de carte: un instrument extrem de util pentru profesori
- Primăria Municipiului București: licitație pentru șapte microbuze electrice
- Prof. univ. dr. Mircea Miclea: ,, Dacă punem întrebări pertinente, putem să ne folosim de inteligența artificială cu succes”
- SIMPOZION: DIGITALIZAREA CONTINUĂ. METODE ȘI MIJLOACE MODERNE DE PREDARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
- VIDEO. Două cărți indispensabile pentru elevii care susțin Evaluarea Națională în 2024